stolarstwo

Szanowny Użytkowniku,

Zanim zaakceptujesz pliki "cookies" lub zamkniesz to okno, prosimy Cię o zapoznanie się z poniższymi informacjami. Prosimy o dobrowolne wyrażenie zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz udostępniamy informacje dotyczące plików "cookies" oraz przetwarzania Twoich danych osobowych. Poprzez kliknięcie przycisku "Akceptuję wszystkie" wyrażasz zgodę na przedstawione poniżej warunki. Masz również możliwość odmówienia zgody lub ograniczenia jej zakresu.

1. Wyrażenie Zgody.

Jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych Zaufanych Partnerów, które udostępniasz w historii przeglądania stron internetowych i aplikacji w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i aplikacjach w celu określenia Twoich potencjalnych zainteresowań w celu dostosowania reklamy i oferty), w tym umieszczanie znaczników internetowych (plików "cookies" itp.) na Twoich urządzeniach oraz odczytywanie takich znaczników, proszę kliknij przycisk „Akceptuję wszystkie”.

Jeśli nie chcesz wyrazić zgody lub chcesz ograniczyć jej zakres, proszę kliknij „Zarządzaj zgodami”.

Wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Możesz zmieniać zakres zgody, w tym również wycofać ją w pełni, poprzez kliknięcie przycisku „Zarządzaj zgodami”.



Artykuł Dodaj artykuł

Rzeźbiarskie tornado – izraelskie nawiązanie do natury

Najnowszym elementem krajobrazu rozwijającej się dzielnicy biznesowej Diamond Exchange w izraelskim mieście Ramat Gan jest niezwykły biurowiec Amot Atrium Tower, zaprojektowany przez znanego architekta Moshego Zura.

Najnowszym elementem krajobrazu rozwijającej się dzielnicy biznesowej Diamond Exchange w izraelskim mieście Ramat Gan jest niezwykły biurowiec Amot Atrium Tower, zaprojektowany przez znanego architekta Moshego Zura. W hallu wejściowym, autorstwa Odeda Halafa, znajdują się spektakularne, przypominające rzeźbę schody z tulipanowca amerykańskiego, które gną się i falują, wywołując wrażenie płynności i ruchu w przestronnym wieżowcu.

Rzeźbiarskie tornado – izraelskie nawiązanie do naturyNazwa budynku jest odniesieniem do imponującego hallu wejściowego atrium, którego koncepcja obejmowała budowę schodów w kształcie tornada – przyciągającej uwagę rzeźby wprowadzającej element ruchu do prostopadłej, mającej cztery kondygnacje, szklanej bryły foyer. Zgodnie z założeniem Halafa, schody miały również być pozbawione wszelkich widocznych wsporników. To pozornie niemożliwe do wykonania zadanie musiało zostać powierzone ekspertowi odznaczającemu się zarówno właściwą wiedzą i doświadczeniem, jak i niecodzienną kreatywnością.

Dwanaście odcieni tulipanowca

Rzeźbiarskie tornado – izraelskie nawiązanie do naturyZe względu na złożoność projektu Oded Halaf zlecił wykonanie zadania Tomerowi Gelfandowi, mistrzowi rzemiosła, specjalizującemu się w architektonicznych rozwiązaniach problemów inżynieryjnych. Gelfand posiada wieloletnie doświadczenie w realizacji skomplikowanych projektów m.in. w drewnie.

Halaf i Gelfand wybrali do tego projektu tulipanowiec amerykański, ponieważ spełniał wszelkie wymagania pod względem barwy. Dodatkowymi czynnikami były właściwości techniczne drewna. „Świeżo cięty tulipanowiec charakteryzuje się różnorodnością naturalnych barw, co mogłoby naruszyć wrażenie płynnego przepływu. Ostatecznie dla potrzeb ujednolicenia wyglądu konstrukcji spośród wszystkich odcieni tulipanowca wybraliśmy dwanaście, które następnie wykorzystaliśmy w modułach tworzących schody” – powiedział Gelfand.

Ekspresyjne tornado

Rzeźbiarskie tornado – izraelskie nawiązanie do naturyZgodnie z projektem, na strukturę schodów składają się dwa połączone elementy, metalowy szkielet i rzeźbiona w drewnie obudowa. Wspólnie wznoszą się ponad recepcją na kształt ekspresyjnego tornada. Począwszy od parteru, płyną w górę ku antresoli pierwszego piętra na wysokość czternastu metrów. Lada recepcyjna służy jako punkt wyjścia dla krętej drewnianej rzeźby. Wykonano ją również z tulipanowca amerykańskiego, podobnie jak balustrady. Pracując nad projektem, Gelfand wymyślił system ciągłych drewnianych profili – pozornie płynnych i elastycznych, w rzeczywistości sztywnych i stabilnych.

„Konstrukcja obejmuje kręcone, piękne pod względem estetyki i funkcjonalne schody oraz formę przypominającą tornado. Zdaje się ono wznosić z lustrzanych ścian hallu wejściowego. Oba elementy łączą się w jeden u szczytu pierwszego piętra. Okrągłe zwieńczenie służy za balkon z widokiem na imponujący hall poniżej. Od góry strukturę zamyka podobny okrągły element – swoiste ukoronowanie tej niezmiernie złożonej kompozycji” – opisuje projekt Gelfand.

Natura ujarzmiona przez technologię

Rzeźbiarskie tornado – izraelskie nawiązanie do naturyTrwający cztery miesiące proces montażu schodów był niezwykle precyzyjny. „Ostateczny efekt jest odzwierciedleniem paradoksu współczesnego procesu twórczego. To, co zdaje się być gestem pracującego ręcznie artysty, jest w rzeczywistości wynikiem algorytmicznego przetwarzania danych i efektem połączenia niezliczonych wymiennych elementów. Pozorna dowolność została w pełni skomputeryzowana” – opisuje proces tworzenia Gelfand.

„Mimo iż sama konstrukcja wydaje się elastyczna, w rzeczywistości jest bardzo stabilna. Połączenie technologii i rzemieślniczego mistrzostwa dało artystyczny rezultat, zainspirowany drewnem tulipanowca amerykańskiego” – podsumowuje Gelfand. „Korzystanie z tych schodów ma być czymś więcej, niż prostym pokonywaniem kolejnych stopni w celu przemieszczenia się z jednego poziomu budynku na kolejny. To również osobliwe doświadczenie, które umożliwia podziwianie całej konstrukcji z każdym kolejnym krokiem” – dodaje.

Platynowy biurowiec

Rzeźbiarskie tornado – izraelskie nawiązanie do naturyWyjątkowy pod względem rozwiązań geometrycznych budynek prezentuje bogato zdobioną, dynamiczną fasadę. Amot Atrium Tower ma 158 m wysokości i 38 pięter powierzchni handlowej. Każde piętro składa się z dwóch skrzydeł otulających widoczny z zewnątrz wspólny szyb windowy. Atrium wznosi się na pełną wysokość budynku, zapewniając kontrolowany dostęp światła dziennego do foyer na każdym piętrze. Dzięki temu pracownicy biurowca mogą podziwiać zapierający dech widok. Ruch widocznych z zewnątrz wind tworzy efekt dynamiki fasady wieżowca.

Biurowiec Amot Atrium Tower, w którym znajdują się schody, jako pierwszy w Izraelu otrzymał platynowy certyfikat środowiskowy LEED. Oznacza to, że osiągnął najwyższy możliwy poziom zgodności z gospodarką zrównoważoną i wydajności materiałowej. Instalacja o charakterze organicznym w foyer pasuje tu zatem idealnie. Pracując z tulipanowcem amerykańskim, materiałem stosunkowo lekkim i o wysokim wskaźniku wytrzymałości do masy, Halaf i Gelfand stworzyli nietuzinkową konstrukcję. To nie tylko dzieło sztuki ze względu na niezwykły kształt, ale również przykład perfekcyjnego połączenia rozwiniętego technologicznie projektowania i pracy w drewnie.