stolarstwo

Szanowny Użytkowniku,

Zanim zaakceptujesz pliki "cookies" lub zamkniesz to okno, prosimy Cię o zapoznanie się z poniższymi informacjami. Prosimy o dobrowolne wyrażenie zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz udostępniamy informacje dotyczące plików "cookies" oraz przetwarzania Twoich danych osobowych. Poprzez kliknięcie przycisku "Akceptuję wszystkie" wyrażasz zgodę na przedstawione poniżej warunki. Masz również możliwość odmówienia zgody lub ograniczenia jej zakresu.

1. Wyrażenie Zgody.

Jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych Zaufanych Partnerów, które udostępniasz w historii przeglądania stron internetowych i aplikacji w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i aplikacjach w celu określenia Twoich potencjalnych zainteresowań w celu dostosowania reklamy i oferty), w tym umieszczanie znaczników internetowych (plików "cookies" itp.) na Twoich urządzeniach oraz odczytywanie takich znaczników, proszę kliknij przycisk „Akceptuję wszystkie”.

Jeśli nie chcesz wyrazić zgody lub chcesz ograniczyć jej zakres, proszę kliknij „Zarządzaj zgodami”.

Wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Możesz zmieniać zakres zgody, w tym również wycofać ją w pełni, poprzez kliknięcie przycisku „Zarządzaj zgodami”.



Artykuł Dodaj artykuł

Obrazy w drewnianych ramach: klasyka czy przeżytek?

Obrazy i drewno są ze sobą nierozerwalnie związane od tysięcy lat. W najdawniejszych czasach artyści malowali swoje dzieła bezpośrednio na zagruntowanych deskach - płótno naciągnięte na blejtram pojawiło się dopiero w średniowieczu.

Obrazy i drewno są ze sobą nierozerwalnie związane od tysięcy lat. W najdawniejszych czasach artyści malowali swoje dzieła bezpośrednio na zagruntowanych deskach - płótno naciągnięte na blejtram pojawiło się dopiero w średniowieczu.

Kiedy jednak myślimy o drewnianej części obrazu, z reguły na myśl przychodzi nam nie blejtram, a właśnie ramka, prawda?

Obrazy w drewnianych ramach
 

Jedną z najstarszych zachowanych ram drewnianych odnaleziono, jak wiele innych pierwowzorów popularnych dziś przedmiotów, w egipskim grobowcu. Badania archeologów wykazały, że musiała ona powstać mniej więcej w II wieku naszej ery. Rama otaczała portret trumienny, który zwyczajowo wystawiany był w domu rodziny zmarłego, a podczas pogrzebu wkładany, wraz ze zwłokami, do grobowca. Tamta rama - czy raczej może proto-rama, prababcia współczesnych ram - nie przypominała jeszcze za bardzo opraw znanych nam dzisiaj.

Prawdziwą potęgą w tworzeniu pięknych, często misternie zdobionych ram od wieków były kraje prawosławne - ze względu na kultywowaną tam tradycję pisania ikon. Być może największą rewolucję w świecie ram do obrazów - przejście od drogich ozdób wykonywanych z pojedynczego kawałka drewna do znacznie tańszych ramek zbijanych z kilku mniejszych deseczek - zawdzięczamy jednak renesansowej Francji, w której najszybciej oprawianie obrazów zeszło z piedestału sztuki wysokiej, by stać się jednym z wielu rzemiosł.

Czy o dekoracji, która ma blisko dwa tysiące lat tradycji, można jeszcze powiedzieć, że jest modna i nowoczesna? Przecież współcześnie obserwujemy pewien odwrót od ram drewnianych: popularne są nie tylko szklane lub pleksiglasowe antyramy, w ogóle pozbawione drewnianego komponentu, ale także ramki wykonywane z tworzyw sztucznych w intensywnych kolorach. Tymczasem obraz w drewnianej ramie to nie tylko relikt zamierzchłej przeszłości: to nawiązanie do najlepszych historycznych wzorów. Obraz oprawiony w drewno, bez względu na to, czy będzie to subtelna ramka z lekka tylko pociągnięta lakierem, czy raczej wielki barokowy twór mogący być dekoracją samą w sobie, zyskuje mnóstwo uroku i elegancji - a to cecha, która sprawia, że może on równie dobrze wyglądać w stylowej sypialni, jak i w biurze firmy.

Rama nie tylko zabezpiecza delikatne fragmenty obrazu przed uszkodzeniem, ale także dopełnia jego kompozycji - sprawia, że wygląda on jak zamknięta całość, a nie jak coś, co dopiero zeszło z taśmy produkcyjnej (choć, oczywiście, istnieją też czas i miejsce odpowiednie dla tego drugiego efektu). Co więcej, rama pomaga podkreślić walory obrazu - dzięki niej nie "wtapia" się on w ścianę, lecz zyskuje jakby swoje własne tło; tło, na którym można go podziwiać i odpowiednio docenić.

Nie bez znaczenia jest także to, że - choć z reguły, kupując obraz, nie myśli się o chwili, gdy przyjdzie się go pozbyć - oprawiając dekorację w drewnianą ramę wybieramy naturalny, biodegradowalny materiał, który nie będzie przez całe stulecia zalegał na jakimś wysypisku. Słowem: obraz w drewnianej ramie to wybór jednocześnie ponadczasowy i... nietrwały w sposób przyjazny dla środowiska. Same zalety!

Więcej obrazów znajdziecie Państwo na https://redro.pl/obrazy/

Artykuł sponsorowany


Komentarze

Brak elementów do wyświetlenia.